Po patnácti letech se změní povinnosti zaměstnavatelů při pracovních úrazech

14. 11. 2025

Dne 1.1.2026 nabyde účinnosti NV č. 322/2025 Sb., o povinnostech zaměstnavatele při pracovních úrazech, které změní 15 let zaužívanou praxi při ohlašování pracovních úrazů a vedení Záznamů o úrazech.

Co se mění

  • Záznamy o úrazech s PN nad 3 kalendářní dny a ohlašování závažných úrazů (hospitalizace nad 5 kalendářních dnů) se budou na oblastní inspektoráty práce zasílat elektronicky prostřednictvím Portálu inspekce práce.

  • Záznamy o úrazech s PN nad 3 kalendářní dny se budou zasílat nejpozději do 15 pracovních dnů ode dne, kdy se o pracovním úrazu zaměstnavatel dozvěděl (stejná lhůta bude platit i pro odeslání na pojišťovnu poraněného).

  • Podepisovat se bude vygenerovaný Záznam o úrazu z Portálu inspekce práce (samozřejmě se připouští i elektronický podpis), podepsaný Záznam o úrazu musí zaměstnavatel uchovávat po dobu 10 let.

  • Ruší se Záznam o úrazu – hlášení změn, v případě potřeby se bude aktualizovat původní Záznam o úrazu na Portále inspekce práce.

Formát knihy úrazů dozná pouze kosmetických změn, proto nebude nutné je začátkem roku 2026 ihned měnit. Portál inspekce práce nebude odesílat Záznamy o úrazech na pojišťovny, toto zůstává v režii zaměstnavatelů.

Tuto legislativní změnu kvitujeme, taky máme rádi zjednodušování a digitalizaci. Sledujte náš web, kde vás budeme průběžně informovat, jakmile se na Portále inspekce práce spustí možnost pro odesílání Záznamů o úrazech.

Úvodní fotografie © Adobe Stock

Pojďme najít řešení pro vaši firmu. Nechte
si zpracovat nezávaznou nabídku na míru.